lauantai 16. huhtikuuta 2016

Upeaa ohjelmaa Encanto Festivalin konserteissa


16.4.2016 Ensemble Thios Omilos Kauniaisten kirkossa

16.4.2016 Friends of Amarillis -musiikkiteatteriesitys Uudessa Paviljongissa Kauniaisissa

Festivaalikenttämme suhteellisen uutta tulokasta, Encanto Festivalia, on vuodesta 2015 luotsannut taiteellisena johtajana saksalainen viulisti Georg Kallweit. Tämän vuoden ohjelmasta päädyin valitsemaan kaksi lauantai-illan konserttia.

Ensimmäisessä konsertissa esiintyi Leipzigin Tuomaskuoron entisistä laulajista koostuva mieskvartetti Ensemble Thios Omilos. Yhtyeeseen kuuluvat tenorit Patrick Grahl ja Cornelius Frommelt, baritoni Tobias Ay sekä basso Philipp Goldmann. Konsertin kaikki säveltäjänimet liittyivät tavalla tai toisella Leipzigiin tai Wieniin ja osa jopa molempiin. Ohjelmassa oli aluksi hengellistä musiikkia 1800-luvun puolivälin Tuomaskanttori Moritz Hauptmannilta, Mendelssohnilta, Hugo Distleriltä, Erhard Mauersbergeriltä, Philipp Goldmannilta (siis yhtyeen bassolaulajalta) ja viime vuonna edesmenneeltä pitkäaikaiselta Tuomaskanttorilta Georg Christoph Billeriltä.

Toinen osio sisälsi maallisia lauluja, säveltäjinä Schubert, Hanns Eisler ja Johann Vesque von Püttlingen. Kolmas ja viimeinen osio koostui parista Vaughan-Williamsin sovittamasta englantilaisesta kansanlaulusta sekä saksalaisista kansanlauluista. Päätteeksi saimme Saint-Saënsin Sérénade d'hiverin sekä vielä kaksi ylimääräistä.

Thios Omilosin a cappella -laulu oli aivan jumalaista kuunneltavaa. Tällaista puhtautta, tarkkuutta ja kauneutta ei tapaa kovin usein. Erityisesti johtotenori Patrick Grahlin äänimateriaali ja tekniikka on uskomattoman hieno - häntä kuulisi mielellään esim. barokkiorkesterin solistina.

Konsertin jälkeen siirryttiin kirkosta läheiseen Uuteen Paviljonkiin, jossa festivaaliohjelma jatkui Friends of Amarillis -nimisellä konsertilla. Käsiohjelman mukaan kyseessä on "viihdyttävä musiikkiteatteri-ilta, jossa käsitellään musiikin keinoin kolmen ihmisen välisiä suhteita". Vaikea arvata, että kyse oli kolmiodraamasta: Saksalaisen Urban Strings -yhtyeen Georg Kallweit (mm. viulu ja kontrabasso) sekä Michael Metzler (kitara, lyömäsoittimet jne.) tavoittelivat barokkiharppua soittaneen Margret Köllin suosiota. Folkert Uhle ja Ilka Seifert vastasivat dramaturgiasta ja tilasta sekä Karel Witt valoista.

Viihdyttävä ilta eteni suurimmaksi osaksi barokin ajan musiikin parissa. Säveltäjänimiä olivat mm. J. S. Bach, Caccini, Corelli, Händel ja Schmelzer. Pari svengaavaa kappaletta 1900-luvultakin oli sotkettu joukkoon. Teatteria tehtiin ilman sanoja, ja molemmat miehet paljastuivat mykkäfilmiajan mieleen tuoviksi koomikoiksi. Näyttelijäntyö kaiken soittamisen lomassa oli aivan erinomaista, ja miehet vielä vaihtoivat sujuvasti soittimiakin lennosta. Loppupuolella esitys alkoi tuntua hieman pitkästyttävältä, eikä tarjonnut enää mitään uutta. Ehkä pieni tiivistäminen olisi ollut kokonaisuudelle eduksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti