Upea Cardillac Tallinnassa
6.6.2015 Paul
Hindemithin ooppera Cardillac
Estonia-teatterissa Tallinnassa
Piti lähteä parin päivän retkelle Tallinnaan ihan
Rahvusooper Estonian tarjonnan vuoksi. Perillä huomasin, että moni muukin oli tainnut
saada saman idean – katsomossa oli näet varsin paljon suomalaisia mukaan lukien
muutama tunnettu ooppera-alan ammattilainen.
Eikä meidän tarvinnut pettyä, sillä parituntinen Hindemithin
musiikin parissa oli aivan erinomainen. Olen nähnyt Estoniassa kymmenkunta
esitystä ja tämä oli niistä ilman muuta tasokkain. Olen suhtautunut Vilppu
Kiljusen ohjauksiin (mm. takavuosien Naamiohuvit-floppi
Kansallisoopperassa) usein kriittisesti, mutta nyt en oikeastaan löytänyt
valittamisen sijaa (voi mikä harmi!). Mainiota työtä, kuten myös Kimmo Viskarin
lavastus.
Heti teoksen aloitus oli vaikuttava, kun naamioidut
kuorolaiset kurkistelivat lavasteiden luukuista ja Hindemithin ilmaisuvoimainen
musiikki pauhasi Vello Pähnin johdolla. Ooppera kertoo E. T. A. Hoffmannin
novelliin perustuvan tarinan kultaseppä Cardillacista, joka ei kykene luopumaan
töistään vaan päätyy murhaamaan asiakkaansa saadakseen luomuksensa takaisin.
Cardillacin hulluus kulminoituu kultaiseen jumalaan, jota hän rakentaa
verstaassaan. Parin juonenkäänteen jälkeen paha saa tietysti palkkansa ja
Cardillac kuolee oopperan lopussa.
Baritoni Rauno Elp oli Cardillacin roolissa aivan mainio. Hän eläytyi
ja eli vahvasti ja todellakin oli jumalaansa palvova hullu kultaseppä. Jyrki
Anttila vieraili Upseerin osassa ja vakuutti sekä laulullaan että
näyttelemisellään. Anttilan roolista Hindemith oli kirjoittanut kaikkein
vaativimman ja raskaimman, mutta mainiosti Jyrki sen klaarasi. Cardillacin
tyttären osan lauloi yhdysvaltalainen sopraano Tamara Gallo, joka jätti varsin
tasapaksun ja sävyttömän vaikutelman. Kontrasti esim. Jyrki Anttilaan oli
duettokohtauksissa melkoinen. Suomessa Anita Välkin johdolla opiskellut Heli
Veskus lauloi kauniisti ja sielukkaasti osansa ylhäisenä ladyna. Pienemmissä
osissa kuultiin ihan käyviä suorituksia lukuun ottamatta romanialaista tenori
Sergiu Saplacania, jonka ääni ei pysynyt Kavaljeerina kontrollissa ja
epäpuhtauksiakin esiintyi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti