Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksen uusi ensemble esittäytyi
28.11.2015 Sempre, sempre! Oopperakohtauksia -konsertti Musiikkitalossa Helsingissä
Kesällä 2015 valittiin Sibelius-Akatemian 2,5-vuotiseen oopperakoulutukseen uudet opiskelijat, jotka esiintyivät nyt ensimmäisessä produktiossaan. Esityksen ensimmäisessä näytöksessä kuultiin eri oopperoista kymmenen aariaa, jotka Martina Roos oli ohjannut yhdeksi kokonaisuudeksi. Se tosin tuntui ainakin minusta väkisin väännetyltä idealta ja sisältö jäi kovin hämäräksi.
Kokonaisuus alkoi baritoni Samuli Takkulan esittämällä Tonion prologilla Leoncavallon Pajatsosta. Tätä seurasivat Mimìn aaria Puccinin La Bohèmesta (es. sopraano Silja Aalto), aaria Bellinin Puritaaneista (es. baritoni Tiitus Ylipää) sekä aaria Donizettin Lucia di Lammermoorista (es. sopraano Alina Koivula ja pienessä Alisan osassa mezzosopraano Elisabet Petsalo). Ruotsalainen mezzosopraano Ylva Gruen lauloi seuraavaksi Stephanon chansonin Gounod'n oopperasta Romeo ja Julia.
Georgialainen baritoni Giorgi Paikidze jatkoi Alekon cavatinalla Rahmaninovin samannimisestä oopperasta. Tämän jälkeen mezzosopraano Lili Machavariani (samoin georgialainen) esitti Delilan [Dalila] aarian Saint-Saënsin oopperasta Simson ja Delila. Basso Visa Kohva pääsi laulamaan Leporellon luetteloaarian Mozartin Don Giovannista. Lopuksi kuultiin Norinan cavatina Donizettin Don Pasqualesta (es. sopraano Mariia Bertus) ja Rusalkan laulu kuulle Dvořákin oopperasta Rusalka (es. Annika Leino).
Solistien taso oli hieman kirjava eivätkä kaikki selvästikään olleet tänä iltana parhaimmillaan. Tämä saattoi mennä jännityksen ja monia vaivanneen flunssan piikkiin. Parhaiten suoriutuivat naissolistit, joista useimmat tekivät oikein lupaavan ensivaikutuksen. Miehistä mm. Samuli Takkulalla ja Visa Kohvalla oli puutteita ihan perustekniikassa ja ilmaisussa.
Esityksen toisessa näytöksessä kuultiin ensemblenumeroita, jotka oli ohjannut Vilppu Kiljunen. Osuus alkoi Wagnerin Reininkullan ensimmäisen näytöksen ensimmäisellä kohtauksella ja jatkui Tannhäuserin toisen näytöksen finaalilla. Sitten vaihdettiin Rossinin Tuhkimoon, josta kuultiin ensimmäisen näytöksen ensimmäinen kohtaus sekä Tuhkimon aaria Nacqui all' affanno ja ensemble. Kohtauksissa lauloivat samat solistit kuin yksittäisissä aarioissakin ja lisäksi joukkoon liittyi Tannhäuserissa tenori Topias Lundell.
Ensemblenumeroille annan varsin hyvät pisteet. Heikoimmatkin laulajat tuntuivat nyt saavan tukea muista ja pahin jännitys oli lauennut. Alina Koivula, Annika Leivo ja Lili Machavariani olivat mainio kolmikko (Woglinde, Wellgunde ja Flosshilde) Reininkullassa. Tannhäuserissa miehet kajauttivat yhteislaulunsa komeasti ja vahvasti. Tuhkimon esityksessä oli iloisuutta ja kaunista laululinjaakin. Nimiroolissa ollut Elisabet Petsalo lauloi sävykkäästi.
Pianistina vuorottelivat koko esityksen ajan Laura Kivikoski ja Jenna Ristilä. Toisessa näytöksessä musiikkia johti Markus Lehtinen.
Visa Kohvan näyttämötyöskentely oli mielestän ihan mainiota ja sujuvaa! Muuten yhdyn kyllä mielipiteisiisi. Täytyy sanoa, että blogisi on todella mielenkiintoinen ja loistava. Kiitos, että päivität blogiasi ahkerasti.
VastaaPoista