sunnuntai 16. heinäkuuta 2017

Reimannin huikea trilleri


15.7.2017 Aribert Reimannin ooppera Medea Komische Oper Berlinissä

Tälle Berliinin-matkalle osui toinenkin Aribert Reimannin ooppera: Medea, joka kantaesitettiin Wienin Staatsoperissa 2010. Tämä Komische Operin tuotanto toi teoksen ensimmäistä kertaa Berliiniin. Oopperan libretto perustuu itävaltalaisen Franz Grillparzerin näytelmään ja sen pohjana on tietenkin kreikkalaisen mytologian Medeia-noidan tarina. Dramaattinen kertomus on kiitollinen oopperan aihe, ja se onkin sävelletty lukuisia kertoja 1600-luvulta lähtien.

Ja voi pojat miten huikea jännitysnäytelmä Komische Operissa odottikaan! Australialaisen Benedict Andrewsin ohjaus oli todella tehokas ja piti otteessaan, vaikka lavalla ei yleensä tapahtunut juuri mitään. Miten ihmeessä hän sai tämän aikaan? Piilikö salaisuus raflaavissa kertomusta rytmittäneissä kohtauksissa, joissa mm. väkivalta ja alistaminen pomppasivat raa'asti silmille? Ehkä seuraavaa tällaista osasi jo alitajuisesti odottaa? Oopperan juoni ei todellakaan ole hilpeä, sillä esimerkiksi sen loppupuolella Medea tappaa omat lapsensa. Johannes Schützin lavastus oli hyvin minimalistinen; oikeastaan sitä ei ollut perinteisessä mielessä, vaan ainoastaan maa-ainesta oli kärrätty täysin mustana aukkona avautuneelle näyttämölle.

Reimannin musiikki loi ja ylläpiti trillerimäistä tunnelmaa alusta loppuun saakka. Jossain välissä muistan ajatelleeni, että voisi tässä vähän enemmän olla dynaamista vaihtelua, eikä samaa paahtamista kohtauksesta toiseen. Mutta epäilemättä oopperan tehokkuus perustui ohjauksen ohella juuri tähän seikkaan, joten vedän kriittisen ajatukseni pois. Lyömäsoittimia oli sijoitettu kekseliäästi etupermannon sivuille, josta ne saivat aikaan jännittävää stereovaikutusta. Kapellimestarina oli Steven Sloane.

Nicole Chevalier oli nimiroolissa aivan mahtava. Paljon raskasta, dramaattista laulamista yhdistettynä upeaan näyttelemiseen hulluuden partaalla. Hetkittäin en voinut muuta kuin haukkoa henkeäni ihailusta! Muissa rooleissa laatutyötä tekivät Anna Bernacka (Kreusa), Nadine Weissmann (Gora), Ivan Turšić (Kreon) ja Günter Papendell (Jason). Eric Jurenas oli oivallinen kontratenorikyky Heroldina.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti