Komea avaus Koomisen Oopperan liedsarjalle
20.1.2017 Erica Back, mezzosopraano & Aura Go, piano Finlandia-talossa Helsingissä
Helsingin Koominen Ooppera tuo kaivatun lisän Helsingin ja koko Suomen niukanpuoleiseen lied-tarjontaan. Viisiosaisessa konserttisarjassa kuullaan kevään ajan laulumusiikkia Finlandia-talon pienemmässä eli Helsinki-salissa joka kuukauden viimeisenä perjantaina. Sarjan avasivat Erica Back ja Aura Go Ranska-teemalla.
Konsertissa oli kohtalaisen hyvin yleisöä, mikä ehkä yllätti järjestäjätkin, sillä käsiohjelmat loppuivat kesken. Olen takavuosina istunut Helsingissä useammassakin lied-konsertissa, jossa yleisöä on ollut 10-20 henkilöä - joten hienoa jos laji alkaa taas kiinnostaa laajemminkin! Konserttien sijoittaminen iltapäivälle karsii tietenkin pois työssäkäyvää yleisöä, mutta ehkä kohderyhmänä ovatkin eläkeläiset... Toivotaan, että tietoisuus sarjasta leviää ja seuraavissa konserteissa olisi vielä runsaammin väkeä paikalla. Pientä alkukankeutta liittyi myös käsiohjelman toimitukseen, sillä Poulencin Banalités-sarjan kappaleista oli mainittu vain ensimmäinen ja laulujen sanat olivat pudonneet ohjelmasta kokonaan pois (piti kuulemma olla...).
No, konsertin sisältö ja korkea taiteellinen taso korvasivat tämän kyllä. Erica Back oli elementissään tulkitessaan Cécile Chaminaden, Pauline Viardot'n, Nadia Boulangerin, Claude Debussyn, Henri Duparcin ja Francis Poulencin kappaleita. Hänen tekninen varmuutensa, äänen kaunis väri ja sävykkyys sekä esitysten herkkyys ja tunteikkuus tekivät vaikutuksen. Backin eläytymiskyky oli parhaimmillaan esimerkiksi kahdessa Boulangerin laulussa. Ja pari pluspistettä Backille siitä, ettei hän hermostunut tai hukannut keskittymistään, vaikka puhelimet soivat katsomossa moneen kertaan laulujen aikana (vieläpä sen jälkeen, kun Back konsertin keskellä kehotti yleisöä tarkistamaan puhelimensa!).
Olen kuullut Aura Gon soittoa muutaman kerran viime vuosien aikana, lähinnä Sibelius-Akatemian konserteissa. Viimeistään nyt minusta tuli hänen pianisminsa fani. Että osasikin olla hienostunutta soittoa, joka istui kunkin kappaleen sisältöön ja tunnelmaan kuin nenä päähän. Ja kaikki niin vaivattoman oloisesti! Go soitti konsertin lauluosuuksien välissä kaksi osaa Ravelin sarjasta Miroirs.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti