Jälleen yllätyksetöntä ja perusvarmaa laatuoopperaa The Metistä
19.1.2019 Elokuvissa: Francesco Cilean ooppera Adriana Lecouvreur The Metropolitan Operasta New Yorkista
Olen nähnyt Francesco Cilean Adriana Lecouvreurin vain kerran, joten oli kiinnostavaa palata pitkästä aikaa sen pariin – edes tällaisena elokuvateatteriesityksenä. Oopperan libretto perustuu aikansa suurimman ranskalaisen näyttelijättären, Adrienne Lecouvreurin (1692–1730) elämään (ainakin löyhästi). The Metin Live in HD -sarjassa nähty tuotanto on David McVicarin ohjaama perinteinen epookkidraama. Vuoden 1730 Pariisiin sijoittuvassa kertomuksessa käytettiin "teatteria teatterissa" -ratkaisua, jossa mm. Adriana Lecouvreur esiintyi barokkiteatterin näyttämöllä ja esitti Faidran monologin lavalla olleelle yleisölle. Lavastus ja puvustus olivat totuttuun tapaan näyttävät; niiden suunnittelijat olivat Charles Edwards ja Brigitte Reiffenstuel.
Esityksen kapellimestari Gianandrea Noseda hoiti hommansa kunnialla. Tällä kertaa Cilean musiikki teki minuun paremman vaikutuksen kuin ensimmäisessä näkemässäni esityksessä. Tämä on varmaankin luettava The Metin loistavan orkesterin ja osaltaan kapellimestarinkin ansioksi. Oopperan roolitus oli sekin onnistunut: Anna Netrebko debytoi nimiroolissa tässä tuotannossa ja pakkohan hänen suorituksestaan oli pitää. On jännittävää seurata, miten nopeasti Netrebkon ääni tuntuu muuttuvan vuosi vuodelta... Melkeinpä suuremman vaikutuksen minuun teki kuitenkin Anita Rachvelishvili, joka lauloi ja näytteli Principessa di Bouillonin osan uskomattomalla intensiteetillä. Piotr Beczala ei mielestäni ollut ihan parhaimmillaan Mauriziona, mutta hyvä oli hänenkin panoksensa. Muissa rooleissa olivat mm. Carlo Bosi (Abbé de Chazeuil), ikisuosikkini Ambrogio Maestri (Michonnet) ja Maurizio Muraro (Principe di Bouillon).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti