Varhainen melodraama Bergamossa
30.11.2017 Horace Coignet'n ja Jean-Jacques Rousseaun Pygmalion Teatro Socialessa Bergamossa
Torstai-illan ohjelmassa Bergamon Donizetti-festivaalilla ei ollutkaan Donizettia, vaan Horace Coignet'n ja Jean-Jacques Rousseaun teos Pygmalion, scene lyrique. Se on yksi ensimmäisistä koskaan sävelletyistä melodraamoista, jonka teksti on Rousseaun itsensä kynästä. Aihe perustuu Ovidiuksen Muodonmuutoksiin. Melodraama kantaesitettiin Lyonissa vuonna 1770.
Rousseau tunnetaan valistusajan yhteiskuntafilosofina ja kirjailijana, mutta hänen säveltäjyytensä ei ole yhtä laajasti tiedossa. Olisipa hienoa kuulla joskus miehen ooppera Le devin du village (1752)! Se oli aikanaan todella suosittu ja esitettiin jopa tulevan Ludvig XVI:n ja Marie Antoinetten häissä. 12-vuotiaan Mozartin säveltämä Bastien und Bastienne on parodia tästä Rousseaun oopperasta.
Pygmalionin esitys oli Bergamon vanhan kaupungin Teatro Socialessa, joka on viehättävä 1800-luvun alun teatteri. Hienot vanhat puurakenteet on jätetty näkyviin kymmenkunta vuotta sitten tehdyssä restauroinnissa, jonka jälkeen vuosikymmeniä tyhjillään ollut teatteri otettiin jälleen käyttöön. Saimme aluksi kuunnella puoli tuntia esitelmää ja teosesittelyä. Sen jälkeen lavalle saapui milanolainen laBarocca-yhtye, joka soittaa periodisoittimilla. Kapellimestarina toimi Ruben Jais ja kertojana oli Francesco Micheli. Rousseaun tekstin esitti yllätysnimi: tunnettu, jo varttuneeseen ikään ehtinyt ranskalainen antropologi Marc Augé (s. 1935). Jotenkin tuli Lasse Pöysti mieleen!
Melodraaman esitys oli erittäin mielenkiintoinen ja tyylikäs, vaikka herrat Coignet ja Rousseau eivät ehkä olleetkaan säveltäjinä aivan huipputasoa tai erityisen omaperäisiä. Poistuin tyytyväisenä kylmään iltaan - ja tällä kertaa funicolare oli onneksi toiminnassa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti