Useita onnistumisia nuorten laulajien Rigolettossa
26.5.2018 Giuseppe Verdin ooppera Rigoletto Aleksanterin teatterissa Helsingissä
Opera BOX:in Rigoletto-tuotannosta on vain kaksi esitystä Aleksanterin teatterissa. Pääroolit on miehitetty Sibelius-Akatemian opiskelijoilla tai sieltä hiljattain valmistuneilla laulajilla. Tuttu kertomus on saanut ohjaaja Ville Saukkosen käsissä nuorekkaan, oivaltavan ja sujuvan toteutuksen, jossa tapahtumat sijoittuvat mm. yökerhoon ja motelliin. Näyttämökuvassa on useissa kohtauksissa hienoja yksityiskohtia, kiitos Reeta Tuoresmäen lavastuksen ja etenkin Kalle Paasosen vaikuttavan valaistuksen. Puvustus on Pia Lasosen suunnittelema.
Viime vuonna Helsingin Konservatoriossa esitetyn Jevgeni Oneginin jälkeen odotin kovasti Sasha Mäkilän näyttöä Rigoletton kapellimestarina. Ja kohtuuhyvää työtä montussa tehtiin tälläkin kertaa, mutta se ripaus "jotain erityistä" jäi puuttumaan. Pari kertaa huomasin pientä epätarkkuutta yhteissoitossa, mutta Mäkilä korjasi tilanteet nopeasti. Orkesteri pärjäsi mukavasti, joskin muutamat vaskien epäpuhtaudet ottivat korviin. Pienen jousiston soitto kuulosti paljaana kovin vaatimattomalta, mutta parhaimmillaan tutti-orkesteri soi yllättävän muhevasti ja suuresti. Mieskuoro teki hyvän suorituksen ja kykeni pienestä koostaan huolimatta laulamaan iskevästi ja vaikuttavasti.
Samuli Takkula teki Rigolettona ehkä tähän saakka parhaimman roolityönsä - ainakin laulullisesti. Näyttelemisen luontevuuteen ja henkilöohjaukseen olisi pitänyt panostaa hieman lisää. Matias Haakana oli astunut Herttuan suuriin saappaisiin, eikä aivan pystynyt niitä täyttämään. Hänen laulussaan oli useita hyviäkin numeroita tai jaksoja, mutta yläsävelien kanssa oli usein melkoista puskemista, eivätkä keskirekisterinkään äänet osuneet aina ihan kohdalleen. Alina Koivula onnistui Gildana vaisun alun jälkeen ja yllätti äänensä monilla sävyillä sekä tarvittaessa väläytellyllä voimalla. Visa Kohvasta oli tehty herkullisen yksitotinen Sparafucile ja Elisabet Petsalo teki onnistuneen roolin hänen sisarenaan Maddalenana. Henri Uusitalo tavoitti oikean mielentilan ja uhkaavuuden osassaan Monteronena. Pienemmissä tehtävissä nähtiin mm. Tiitus Ylipää (Marullo), Olli Tikkanen (Borsa) ja Aku Rantama (Ceprano).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti