Yllätys seraljissa
24.5.2016 Wolfgang Amadeus Mozartin ooppera Ryöstö seraljista (Die Entführung aus dem Serail) Staatstheater Cottbusissa
Brandenburgin osavaltion kaakkoisosassa sijaitseva Cottbus ja sen Staatstheater olivat minulle kokonaan uusia tuttavuuksia. Oopperan testikappaleeksi valikoitui pakon edessä Ryöstö seraljista, joka yllätti positiivisesti. Monista näkemistäni produktioista (mm. Berliinin Komische Operin pornoversio viisi vuotta sitten) tämä ansaitsee ohjauksesta parhaat pisteet, ja musiikillinen puolikin eteni ihan hyvällä tasolla.
Martin Schülerin ohjauksessa oli jotain perin juurin miellyttävää, jota on vaikea edes pukea sanoiksi. Käytän nyt parempien ilmaisujen puutteessa luonnehdintoja dynaaminen, moniulotteinen, nokkela ja viihdyttävä – ihan ilman sarvia ja hampaita. Tämä ohjaaja ei ollut tyytynyt toistamaan pelkkiä perinteisiä ratkaisuja ja näyttämötapahtumia, vaan oli keksinyt myös raikkaita uusia ideoita. Oopperan viimeinen kohtauskin päättyi tavallisuudesta poikkeavasti. Ja mikä parasta: lavalla tapahtui koko ajan, aarioidenkin aikana. Teoksessa ei ollut niitä pysähtyneisyyden hetkiä, jolloin jännite ja mielenkiinto ikituttuun teokseen voisi väkisinkin lopahtaa.
Evan Christ johti orkesteria nuoruuden innolla, ja ehkä pienet tarkkuusongelmat menevät samaan piikkiin. Hyvä kokonaisuus musiikistakin saatiin silti aikaan. Solisteina olivat Laila Salome Fischer (Konstanze), Hardy Brachmann (Pedrillo), Ingo Witzke (Osmin) ja Sebastian Wirnitzer (pašša Selim, puherooli). Alexander Gelleriltä löytyi Belmonten osaan kaunista Mozart-tenorille sopivaa laululinjaa ja Katerina Fridland oli Blondena hurmaava sähikäinen. Kuoron herrat ja naiset olivat uskottavia rooleissaan janitsaareina ja haaremin asukkaina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti