Wagnerin Große tragische Oper
22.5.2016 Richard Wagnerin ooppera Rienzi, der letzte der Tribunen Oper Leipzigissa
Wagnerin neljäs (jos Die Hochzeit lasketaan mukaan) ooppera on nykyisin melko harvoin esitettävä Rienzi, der letzte der Tribunen (Rienzi, viimeinen tribuuni). Se sai Oper Leipzigissa toukokuussa vain yhden esityksen osana tämän vuoden Wagner-festivaalin ohjelmaa. Teoksesta kuultiin noin kolmetuntinen lyhennetty laitos; Wagnerin alkuperäisversiohan oli balettikohtauksineen kaikkineen peräti kuusituntinen! Säveltäjää muistetaan Leipzigissa koko rahan edestä, sillä hän syntyi ja kävi koulunsa tässä Saksin musiikillisessa suurkaupungissa.
Ennakko-odotukseni olivat korkealla, eikä onneksi tarvinnut pettyä. Rienzin esitys oli yksi niitä oopperakokemuksia, joissa saattoi vain nauttia, kun kaikki palaset tuntuivat sopivan toisiinsa täydellisesti ja kokonaisuus oli erinomainen. Ohjaaja Nicolas Joel oli tuonut 1300-luvun valtataisteluihin sijoittuvat tapahtumat 1900-luvulle, mutta Andreas Reinhardtin hillityn puvustuksen ja niukan lavastuksen vuoksi kokonaisuus oli uskottava (ainoastaan oopperan alussa Orsinin ja Colonnan gangsterijoukot konepistooleineen meinasivat naurattaa).
Esityksen kapellimestarina oli Matthias Foremny - sama mies, joka johti Leipzigissa pari vuotta sitten näkemäni esityksen toisesta Wagnerin nuoruudentyöstä eli oopperasta Die Feen. Ja aivan mahtavaa työtä Foremny teki nytkin: musiikki soi tasapainoisena, selkeänä ja tehokkaasti mukaansa imevänä. Gewandhausorchesterin soittajat kyllä osaavat tämän lajin! Solisteina kuultiin vahvaäänisiä tulkitsijoita: mm. Stefan Vinke (Rienzi), Vida Mikneviciute (Irene), Milcho Borovinov (Steffano Colonna), Kathrin Göring (Adriano), Jürgen Kurth (Paolo Orsini) ja Sejong Chang (kardinaali Orvieto, paavin legaatti). Kuoro-osuudet olivat nekin komeaa kuultavaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti