perjantai 7. kesäkuuta 2019

Rossinin messu toiseen tapaan


6.6.2019 Gioachino Rossinin Petite messe solennelle Tapiolan kirkossa Espoossa

Kuulin Rossinin vanhuudentöihin kuuluvan Petite messe solennellen ensimmäistä kertaa livenä vasta viime vuonna Porvoossa (ks. blogi: https://oopperaa.blogspot.com/2018/08/mahtava-messu-porvoossa-12.html). Teos teki minuun suuren vaikutuksen, joten ilman muuta piti hyödyntää tilaisuus kuulla se uudelleen Urkuyö ja Aaria -festivaalin avajaiskonsertissa. Harvinainen herkku veti hellepäivinä kuumentuneen Tapiolan kirkon varsin täyteen yleisöä.

Porvoon esityksestä poiketen Tapiolassa soitettiin kahdella flyygelillä (Erkki Korhonen, Joel Papinoja) ja harmonilla (Jussi Littunen). Kuorona oli yli 40 laulajaa käsittänyt Urkuyö ja Aarian festivaalikuoro. Ääntä siis riitti, mutta se olikin tarpeen kirkon kuivakkaan kolkossa akustiikassa.

Esityksen johti pianonsa äärestä Erkki Korhonen. Ihailin lopputulosta ja etenkin hänen herkkävireistä, sävykästä pianismiaan, joka pääsi parhaiten esiin Preludio religioso -instrumentaaliosassa. Jokunen väärä ääni häneltä sattui konsertin aikana karkaamaan, mutta ei se kokonaisuutta kaatanut. Vaikka Korhonen näyttää soittavan kovin raskaalla kädellä, ei tämä kuulu lopputuloksessa (paitsi silloin kun sen pitääkin kuulua). Yhteispeli Papinojan ja Littusen kanssa toimi hyvin. Soitto oli paremmin balansoitua kuin em. Porvoon tykityksessä ja harmonikin kuului yleensä oikein hyvin. Pidinkin tästä kokonaisuudesta enemmän.

Konsertin solistit olivat kaikki huippuluokkaa. Arttu Kataja aloitti säväyttävästi ja korkea taso kesti koko teoksen ajan. Tuomas Katajala oli taas kerran oivallinen ja väläytteli metallisia äänivarojaan. Naissolistit Tuuli Takala ja Anu Ontronen onnistuivat hekin erinomaisesti osuuksissaan. Voi miten kauniisti heidän äänensä soivat yhteen duetoissa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti