perjantai 20. heinäkuuta 2018

Voittajakatselmus Kangasniemellä


19.7.2018 Kangasniemen laulukilpailun voittajia vuosien varrelta -konsertti Kangasniemen kirkossa

Aloitin pienen Savon-kiertueeni Kangasniemen Musiikkiviikoilla, joka järjestettiin nyt 36. kerran. Helteiseen kirkkoon oli saapunut harmillisen vähän yleisöä kuulemaan Kangasniemen laulukilpailun aiempia voittajia. Esiintymässä oli yhdeksän laulajaa Sirkka Parviaisen peruutettua osallistumisensa.

Konsertin alkupuolella kuultiin monipuolinen valikoima liediä ja muuta laulumusiikkia. Toivo Kuulalta oli ohjelmassa neljä kappaletta: Iida Antolan tulkinta Tuijotin tulehen kauan -laulusta oli vahva näyttö. Anu Ontronen aloitti Kesäyö kirkkomaalla -kappaleen hieman epävireisesti, mutta korjasi tilanteen nopeasti. Sirkka Lammisen ääni oli Marjatan laulussa kapea ja "maskissa", eikä kokonaisuus miellyttänyt. Miina-Liisa Värelä esitti Karjapihassa-kappaleen suvereenisti eläytyen.

Erica Back lauloi Sibeliukselta Kyssenin ja Vilsen. Molemmat numerot olivat teknisesti varmoja ja luontevia. Maiju Vaahtoluoto esitti Brahmsin dramaattisen Von ewiger Liebe -laulun hyvin vaikuttavasti. Mia Heikkinen oli valinnut Richard Straussilta oivalliset kappaleet, jotka istuivat hyvin hänen äänelleen: Das Rosenband, Ich wollt' ein Sträusslein binden ja Schlechtes Wetter.

Riikka Hakolan tulkinta Schumannin Widmungista oli rutinoitu ja ammattimainen. Sirkka Lamminen palasi esittämään Wolfin Er ist's -liedin, joka kuulosti huomattavasti paremmalta kuin hänen ensimmäinen numeronsa. Osion loppuun saatiin kaksi laulua Oskar Merikannolta: Maiju Vaahtoluodon Muistellessa oli kaunista kuultavaa, mutta kasvojen ilmeet olivat usein kovin eri paria tekstin kanssa. Pauliina Linnosaari esitti Ma elän! -laulun hallitusti ja hyvin värittäen.

Väliajan jälkeen oli vuorossa oopperaosuus. Sen aloitti jännittävä harvinaisuus, joka oli minulle aivan tuntematon: Kasheievnan arioso Rimski-Korsakovin oopperasta Kashei, kuolematon. Mistähän lie oli Anu Ontronen tällaisen numeron löytänyt? Hänen esityksensä oli vaikuttava, vaikka alkupuolella olikin havaittavissa hienoista horjumista. Pauliina Linnosaari oli valinnut itselleen ajankohtaista laulettavaa, sillä hän debytoi juuri edellisenä iltana Savonlinnan Oopperajuhlilla Desdemonan roolissa. Kuulimme Piangea cantandon eli ns. Pajulaulun ja Ave Marian - nämä siis tietenkin Verdin Otellosta.

Erica Back oli tehnyt vastaavan valinnan, sillä hänen numeronaan oli Siebelin aaria Faites-lui mes aveux. Back esittää roolia tänä kesänä Savonlinnassa Gounod'n Faustissa. Hänen tulkintansa oli sujuva, luontevasti etenevä ja todella tasokas. Puccinin Madama Butterfly jatkoi Savonlinnan Oopperajuhlilla tänä vuonna esitettävien teosten sarjaa. Kuulimme siitä kaksi numeroa: Riikka Hakola lauloi hittiaarian Un bel di vedremo. Pitkä kokemus ja osaaminen kuuluivat, mutta niin myös eletyt vuodet - on selvää, että Hakolan prime time on jo takana päin. Iida Antola ja Maiju Vaahtoluoto esittivät aivan upeasti ja hienosti yhteen pelaten Cio-Cio-sanin ja Suzukin dueton Tutti i fior. Kappaleen aikana he asettelivat keräämiään luonnonkukkia kirkon käytäville.

Päätösnumero oli puhdasta samettia korville. Miina-Liisa Värelä esitti Mild und leise -lemmenkuolon Wagnerin Tristan ja Isoldesta. Olipa tasapainoinen ja jalosointinen tulkinta! Ja lopuksi pitää kehua ylenpalttisesti pianisteja Tuula Hällström ja Hans-Otto Ehrström, jotka vuorottelivat flyygelin ääressä. Heidän osaava, syvällinen lied-pianisminsa ja pitkä kokemus laulajien kanssa työskentelemisestä kruunasivat onnistuneen konsertin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti