lauantai 28. heinäkuuta 2018

Rossinia Wildbadissa, päivä 2


27.7.2018 Gioachino Rossinin ooppera La cambiale di matrimonio Königliches Kurtheaterissa Bad Wildbadissa

27.7.2018 Gioachino Rossinin ooppera Zelmira Trinkhallessa Bad Wildbadissa

Rossini in Wildbad Belcanto Opera Festival jatkui minun osaltani Kurtheaterissa La cambiale di matrimonio -oopperalla, jonka näppärä suomenkielinen käännös on Vihkivekseli. Tämä yksinäytöksinen farsa comica sai kantaesityksensä Venetsiassa 1810. Kyseessä on Rossinin ensimmäinen näyttämölle päässyt teos. (Demetrio e Polibio on sävelletty aiemmin, mutta se sai odottaa kantaesitystään joitakin vuosia.)

Olen nähnyt Vihkivekselin kerran aiemmin, Ranskassa. Hauskasti tuossa esityksessä oli mukana Emmanuel Franco, joka laulaa tänä vuonna Wildbadissa parissa tuotannossa, mutta ei juuri tässä teoksessa. Nyt solistilistalta löytyi Eleonora Bellocci (Fannì), joka lauloi eilen L'equivoco stravagantessa sekä Matija Meić (Sir Tobia Mill), jonka muistamme vuoden 2014 Mirjam Helin -laulukilpailun miesten sarjan kakkosena. Muissa osissa olivat Xiang Xu (Edoardo Milfort), Roberto Maietta (Slook), Javier Povedano (Norton) ja Maria Ruta Combattelli (Clarina). Kaikki solistit tekivät laulullisesti oikein kelpo työtä. Henkilöohjaukseen oli selvästi panostettu paljon ja lavalla nähtiin oivallisia näyttelijäsuorituksia. Erityisesti Povedanon ilmeikkyys jäi mieleen.

Oopperan orkesterina oli eilisen tapaan Virtuosi Brunenses. Kapellimestari Jacopo Brusan osuudessa ei ollut varsinaisesti moitittavaa - hyvää perustyötä siis. Ohjaus ja lavastus oli Lorenzo Regazzon käsialaa. Hän on tunnettu italialainen oopperalaulaja, joka on viime vuosina kokeillut siipiään myös ohjaajana. Bad Wildbadin iäkkäänpuoleinen yleisö ei hänen aikaansaannostaan arvostanut, vaan Regazzo-parka sai valtaisan mummojen buuauskuoron esityksen jälkeen. Itse kyllä pidin paketista kovasti...

Regazzo oli sijoittanut itsensä mukaan näyttämölle - esittämään ohjaajaa, joka aika ajoin keskeytti oopperan ja pisti solistit toteuttamaan hulluja päähänpistojaan. Näitä hän ammensi lukemastaan Handbuch der neuen Theaterregie -kirjasta. Aivan loistavaa nykyteatterin ja ohjaajien parodiaa! Ehkä ohjaajahahmon seksismi oli vähän liikaa (ei kai alalla enää ole tuollaisia tyyppejä?) ja Clarinan striptease-numero saattoi olla hienoinen rimanalitus - niin mukava kuin sitä olikin katsoa. Mutta kokonaisuus oli todella nokkela, piristävän erilainen ja uutta näkökulmaa tuova! Fortepianolla soitettiin jokusen kerran lainoja muista teoksista ja silkkihuivi, jossa oli kuvattuna Milanon La Scala sisälsi hauskan sanaleikin (La scala di seta).

* * *

Iltaohjelmana oli Trinkhallessa konserttiesitys Rossinin oopperasta Zelmira. Teos kantaesitettiin Napolissa 1822, eli nyt siirryttiin reilut kymmenen vuotta ajassa eteen päin eilisen ja tämän aamupäivän varhaisoopperoista. Ja tämä kyllä kuului - Zelmira on musiikillisesti aivan eri maata! Rossini oli tässä vaiheessa jo löytänyt tyylinsä ja käyttää suvereenisti työkalujaan bel canto -säveltäjänä. Bad Wildbadissa vieläpä käytettiin oopperan viimeisintä, vuoden 1826 Pariisin-versiota.

Virtuosi Brunenses -orkesteria johti tällä kertaa Gianluigi Gelmetti. Kaikki festivaalin aiemmissa esityksissä seuraamani nuorehkot kapellimestarit ovat tehneet hyvää työtä, mutta nyt siirryttiin "isojen poikien sarjaan". Vuonna 1945 syntynyt Gelmetti oli aivan erinomainen kapellimestari ja orkesteri soitti hänen johdollaan kuin unelma. Rossinin moniulotteinen musiikki sai todellakin arvoisensa tulkinnan! Myös Górecki Chamber Choir innostui aiempaa intensiivisempään ja sielukkaampaan esitykseen.

Suuri osa solisteista oli tuttuja aiemmista festivaalin esityksistä: Federico Sacchi (Polidoro), Silvia Dalla Benetta (Zelmira), Mert Süngü (Ilo), Joshua Stewart (Antenore), Marina Comparato (Emma), Luca Dall'Amico (Leucippo), Xiang Xu (Eacide) ja Emmanuel Franco (Gran Sacerdote). Laulaminen kuumassa hallissa kävi varmasti voimille ja saattoi olla syynä jokusen kerran kuultuun horjuvuuteen eräiden solistien osuuksissa. Yksi horjuva sellisti joutui jopa poistumaan pultistaan kesken esityksen; hänet talutettiin ulkopuolelle lepäämään ja nesteytettäväksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti