sunnuntai 22. heinäkuuta 2018

Kummallinen Wagner-keitos


21.7.2018 Kaipuun syleilystä autuuden valoon -konsertti Warkaus-Salissa Varkaudessa

Tämä Teatro Productions Oy:n tuotanto sai ensi-iltansa Vantaalla viime lokakuussa. En tuolloin päässyt paikalle, joten oli mukava yllätys löytää esitys nyt Joroisten Musiikkipäivien ohjelmasta. Esittelyn mukaan "dramatisoitu konsertti yhdistää Richard Wagnerin Wesendonck-laulut ja Valkyyria-oopperan ensimmäisen näytöksen draamalliseksi kokonaisuudeksi". Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että laulut esitettiin vuorotellen oopperan kohtauksien tai niiden osien kanssa, enkä itse hahmottanut juuri minkäänlaista "draamallista kokonaisuutta".

Ohjaajaksi oli merkitty Ville Saukkonen, mutta ei esitys kyllä paljoakaan poikennut concertante-versiosta. Ohjaajaa oli kai tarvittu päättämään, milloin solisti istuu tai seisoo ja onko hän seisoessaan kääntyneenä yleisön vai vastapelurinsa suuntaan. Esityksen taustalla nähtiin Tuukka Aimasmäen projisointeina graafisia ja ensimmäkseen mustavalkoisia kuvioita. Puvustus oli Riia Lampisen.

Tenorisolisti eli Siegmund oli vaihtunut ennakkoon ilmoitetusta Joonas Elorannasta Christian Jusliniksi. Siksi hän lauloi ainoana "plarista" ja oli pukeutunut muista erottuvaan standardi-hautajaispukuun. Juslin onnistui tällä kertaa varsin hyvin ja esimerkiksi kolmannen kohtauksen alussa "Wälse! Wälse!" kajahti todella komeasti. Hundingin osan laulanut Matti Turunen teki niin ikään pätevää työtä ja tavoitti roolihenkilönsä tunnetilat erinomaisesti.

Ilta oli kuitenkin Hannakaisa Nyrösen, joka oli Sieglindenä omaa luokkaansa. Todella kauniisti soivaa ja sävykästä laulua häneltä! Sen sijaan Wesendonck-laulut esittäneen Kaisa Närerannan laulu oli paljolti epävireistä ja ikävää kuunneltavaa. Pianisti Laura Kivikoski ja sellisti Samuli Hyvärinen vastasivat soitannosta ammattitaitoisesti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti