perjantai 27. huhtikuuta 2018

Barokkimannaa täydelle Ritarihuoneen salille


27.4.2018 Henry Purcellin ooppera Dido and Aeneas Ritarihuoneessa Helsingissä

Suomalainen barokkiorkesteri otti ohjelmaansa pitkästä aikaa oopperaa. Henry Purcell sävelsi puolen tusinaa puolioopperaa (semi-opera), mutta tiettävästi vain yhden läpisävelletyn näyttämöteoksen, noin vuonna 1688 valmistuneen Didon ja Aeneaan. Helsinkiläisiä on viime aikoina hemmoteltu tällä herkkupalalla, sillä vuonna 2017 pyöri Orpheus' Muses -seurueen tuotanto ja tämän vuoden alussa teosta esitettiin Helsingin Konservatoriossa.

FiBO:n esityksen kerrottiin olevan konserttiversio, mutta kyseessä oli lähes puolinäyttämöllinen versio, jossa hyödynnettiin paljonkin solistien ja kuoron liikkumista ym. Didon ja Aeneaan musiikki ei ole säilynyt kokonaisuudessaan, mutta Nahum Taten libretto on - ja illan kapellimestari Justin Doyle oli rekonstruoinut siihen prologin perustuen Purcellin ja John Blow'n musiikkiin. Mahtava aloitus, joka tarjosi uutta myös tämän oopperan ennestään tuntevalle yleisölle!

Musiikillisesti ilta oli erittäin onnistunut ja täysipainoinen. FiBO soitti kuin unelma ja Doylen hurmaava innostuneisuus tuntui tarttuneen kaikkiin. Key Ensemble toimi esityksen kuorona ja useat sen jäsenet esittivät myös solistisia osia. Voi mitä ääniä ja kykyjä löytyi kuoronkin riveistä! Mutta solistit pistivät vielä pykälä paremmaksi: Jumalaista Tuuli Lindebergiä (Dido) olisi kuunnellut vaikka kuinka kauan. Hänen äänestään löytyi matalammassa rekisterissä ja surumielisissä numeroissa aivan uusia sävyjä. Kajsa Dahlbäck oli erinomainen Belinda ja Juho Punkeri Aeneas.

Esityksen päätteeksi kapellimestari Justin Doyle piti pienen puheen ja ylimääräisen numeron esittelyn suomeksi, mikä tietysti upposi yleisöön kuin kuuma veitsi voihin. Se ylimääräinen oli loppukuoro John Blow'n oopperasta Venus and Adonis. Melankolinen kappale oli tunnelmaan sopiva ja oiva päätös illalle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti