perjantai 10. maaliskuuta 2017

Anglo-amerikkalainen ilta Tapiolassa


10.3.2017 Tapiola Sinfonietta, joht. Pekka Kuusisto, viulu & Tomas Djupsjöbacka, sol. Topi Lehtipuu, tenori & Pekka Kuusisto, viulu Tapiolasalissa Espoossa

Tapiola Sinfoniettan konsertti alkoi englantilaissäveltäjien kappaleilla, jotka kaikki Pekka Kuusisto "liidasi" konserttimestarin paikalta. Aluksi kuulimme kokoelman renessanssi- ja barokkimusiikkia, ja oli mukaan huolittu yksi sävellys 1900-luvultakin. Kappaleet olivat Henry Purcellin Fantasia nro 10, William Byrdin Sanctus, Michael Tippettin Divertimento on Sellinger's Round, osa 2: A Lament ja Purcellin Fantasia nro 13 Upon One Note. Kappaleet soitettiin yhteen, jolloin niistä muodostui mielenkiintoinen ja yllättävän ehyt kokonaisuus.

Benjamin Brittenin Les Illuminations toi lavalle laulusolistiksi tenori Topi Lehtipuun. Arthur Rimbaud'n proosarunoelmaan sävelletty teos valmistui vuonna 1939. Laulusarja eteni jotenkin vaikeasti hahmottuvissa tai häilyvissä tunnelmissa - vain aloitus ja lopetus olivat selkeät. Musiikki oli kuitenkin Britteniksi yllättävän kaunista ja melodista, ja Lehtipuun taitava tulkinta kruunasi sen. Solistin laulu kyllä peittyi aika ajoin harmillisesti jousien alle.

Väliajan jälkeen siirryttiin Pohjois-Amerikkaan: Yhdysvaltalaisen Nico Muhlyn Impossible Things esitettiin ensimmäistä kertaa Suomessa. Kyseessä oli hybridimäinen teos, jota käsiohjelman sanoin voi luonnehtia viulukonsertoksi, jossa on lauluääni tai laulusarjaksi, jossa on mukana sooloviulu. Kuusisto ja Lehtipuu tekivät hienon esityksen, jossa laulun ja viulun suhde toisiinsa muunteli kiehtovasti. Välillä esitettiin samaa melodiaa ja heti perään jännittävää kontrapunktista kudosta.

Päätösnumerona oli kanadalaisen säveltäjän Owen Pallettin Viulukonsertto. Myös tämä oli Suomen ensiesitys, ja minulle ilmeisesti ensikokemus koko säveltäjästä. Pekka Kuusisto oli suvereeni konserton solisti, jonka vaivatonta ja ilmaisuvoimaista soittoa oli pakko seurata mykistyneenä. Tässä teoksessa orkesteria tuli johtamaan Tomas Djupsjöbacka, josta sai tarkan ja hyvin musikaalisen vaikutelman.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti