lauantai 17. lokakuuta 2015

Sibelius-Akatemian oopperan upea näyttö


17.10.2015 Sibelius-Akatemian oopperan Yön kasvot -esitys Musiikkitalossa Helsingissä

Sibelius-Akatemian oopperan Yön kasvot -tuotanto osoittautui hienoksi näytöksi laulajien osaamisesta ja ennen kaikkea kehittymisestä koulutuksen aikana. Ilta alkoi Ravelin vajaan tunnin mittaisella oopperalla L'enfant et les sortilèges (suomeksi Lumottu lapsi). Reija Wären ohjaus ja koreografia olivat aivan täysosuma, jota täydensivät Jenni Valorinnan suunnittelemat videoprojisoinnit, Valo Virtasen käsialaa oleva valaistus, Markku Pätilän lavastus ja Pia Lasosen puvustus. Olipa tasapainoinen ja tyylikäs kokonaisuus - parhaimpia mitä olen SibA:n oopperassa nähnyt!

Oopperan rooleissa nähtiin ja kuultiin Erica Back, Tuuri Dede, Elizabeth Paavel, Johanna Engelbarth, Saara Kiiveri, Laura Mäkitalo, Toomas Kolk, Robert Näse, Jinhun Lee (vieras Konservatorium Wienistä) ja Juho Punkeri. Suitsutusta ansaitsevat erityisesti Back Lapsen roolissa (ne ilmeet ja eläytyminen!), Engelbarth Tulen osassa (hieno koloratuurikyky) ja Mäkitalo Oravana. Tanssivintti-kollektiivin tanssijat ja kuoro hoitivat osansa taitavasti, samoin kuin orkesteria johtanut Jaan Ots.

Väliajan jälkeen seurasi Lauluja pimeyden sylissä -osuus. Martina Roos oli ohjannut ranskankielisistä lauluista dramatisoidun kokonaisuuden. Laulajina olivat Laura Mäkitaloa lukuun ottamatta samat nimet kuin Ravelin oopperassakin. Kappaleet esitettiin pianon, harmonikan ja viulun säestyksellä. Ohjelmassa oli vaikka mitä: mm. osia Poulencin maallisesta kantaatista Le Bal masqué, Weillin kabareelauluja, numero Berliozin oopperasta Faustin tuomio (La damnation de Faust), duetto Offenbachin operetista Kaunis Helena (La belle Hélène), kappale Ernest Chaussonin laulusarjasta, chansonit ainakin Jacques Ibertilta ja Jacques Brelilta sekä Saint-Saënsin Danse Macabre, jossa Juho Punkeri sekä lauloi että soitti viulua. Eli melkoinen kokoelma, mutta yllättäen paketti toimi ja oli oikein mainio päätös illalle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti