sunnuntai 20. syyskuuta 2015

Kaikki Sibeliuksen yksinlaulut


18.-20.9.2015 Sibelius 109 - Säveltäjämestarin yksinlaulut -konserttisarja (4 konserttia) Ritarihuoneessa Helsingissä

Siuntion Lauluakatemia järjesti neljän konsertin sarjan, jossa oli tarkoitus esittää kaikki Sibeliuksen yksinlaulut. Niiden määrä on vähän tulkinnanvarainen tai rajauskysymys, mutta lukuun 109 oli tällä kertaa päädytty. Ennakkotiedoista poiketen Lauluakatemian taiteellinen johtaja Johanna Rusanen-Kartano ei esiintynyt konserteissa, sillä hän oli São Paulossa harjoittelemassa lokakuun Lohengrin-esityksiä varten. Muutoksia esiintyjäkaartiin aiheutti myös Lilli Paasikiven sairastuminen. Pianisti Pami Karvonen urakoi flyygelin ääressä taidolla läpi kaikki konsertit.

Perjantai-illan konsertissa (Villi voima) lauloivat Sanna Nuutinen, Tiina-Maija Koskela ja Jussi Merikanto. Konsertti alkoi usealla opusnumeroimattomalla kappaleella, joita seurasivat opukset 50 (es. Merikanto) ja 17 (es. Koskela). Näiden välissä viisi Virtus-musiikkikoulun lasta esittivät kappaleen Koulutiellä. Lopuksi kuultiin Merikannon väkevä tulkinta Kullervon valituksesta sekä Koskelan laulama Luonnotar.

Lauantain iltapäivän konsertin (Klassikkoja) aloitti Jorma Hynninen kappaleilla Souda, souda sinisorsa ja Laulu ristilukista. Ehdin jo hiljattain Lahdessa olleen konsertin jälkeen epäillä Hynnisen laulukuntoa, mutta nyt hän osoitti luuloni täysin vääriksi. Aivan huikeassa vedossa oli vanha mestari tänään! Ehkä Lahteen vain osui vähän huonompi päivä? Sanna Nuutinen lauloi pari kappaletta ja sitten Hynninen palasi lavalle opuksen 13 merkeissä. Ennen väliaikaa Mari Palo lauloi Kuusi laulua op. 36. Palon levollista, teknisesti varmaa ja hivelevän kaunista laulua oli todella ilo kuunnella. Lisäpisteet selkeästä diktiosta!

Konsertin jälkipuoliskolla kuultiin Virtus-musiikkikoulun lasten laulamana jälleen kappale Koulutiellä. Seuraavaksi Mari Palo lauloi Viisi laulua op. 37. Lopuksi saatiin lavalle Margareta Haverinen-Brandt, jonka ohjelmana oli Viisi laulua op. 38. Kovasti kuuluivat eletyt vuodet hänen äänessään...

Lauantain iltakonsertti oli nimeltään Aikaansa edellä. Helena Juntunen aloitti Jubalilla ja Waltteri Torikka jatkoi Teodoralla. Sanna Nuutinen lauloi kolme laulua, mm. Hymn to Thaisin. Juntunen kahlasi läpi opuksen 57, johon kuuluu kahdeksan laulua. Torikka päätti konsertin ensimmäisen puoliskon neljällä kappaleella, mm. sielukkaalla tulkinnalla Sydämeni laulusta. Segelfahrtin jälkeen saatiin kaksi laulua Loppiaisaatto-näytelmästä: Kom nu hit, död! osoitti Torikan taitavuuden ja hyvin häneltä taipui myös vähän reippaampi Hållilå, uti storm och regn.

Konsertin jälkipuolisko alkoi Torikan laulamalla Serenadilla. Tätä seurasi opus 1 eli Viisi joululaulua, jotka Virtusin lapset esittivät reippaasti. Torikka lauloi osan eli kaksi laulua opuksesta 86; kolmanneksi aiottu kappale Sångarlön jäi pois ohjelmasta, koska baritonimme tunsi kuulemma vointinsa flunssaiseksi. De trenne blinda systrar häneltä kuitenkin sujui vielä ihan hyvin. Juntunen viimeisteli ohjelman eloisasti Kuudella laululla op. 90.

Neljäs konsertti (Sibeliuksen varjot) oli sunnuntaina. Monica Groop aloitti kappaleilla Serenad ja Vänskapens blomma. Sanna Nuutinen jatkoi lauluilla Judiska flickans sång, Narciss ja Solitude. Groop esitti tavattoman hienosti Neljä laulua op. 72. Christian Juslin pääsi ääneen opuksella 88 eli "Kukkasarjalla" sekä riehakkaalla kappaleella Orgier.

Väliajan jälkeen Nuutinen lauloi Arioson ja Groop kolme laulua opuksesta 86 sekä kappaleen Små flickorna. Viimeksi mainittu oli kujeilevaisuudessaan aivan mainio esitys Groopilta. Juslin jatkoi Kahdeksalla laululla op. 61, joiden esityksistä en erityisemmin pitänyt. Volyymia Juslinilta kyllä löytyi, mutta sävyjen ja parissa kohdassa sävelpuhtaudenkin kanssa oli vähän niin ja näin. Viimeisen kappaleen loppunousussa hänen äänensä jopa sortui.

Herttaisen naiivin Mummon syntymäpäivänä -kappaleen esittivät Virtus-musiikkikoulun poikasopraanot Mikko Elias ja Elias Tyrsky. Juslin vetäisi vielä Siltavahdin ja sitten olikin loppulaulun aika: Groop ja Juslin esittivät ensin Tankenin "malliksi" ja sitten yleisökin pääsi laulamaan, sillä nuotti ja sanat oli jaettu istuimille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti