lauantai 2. toukokuuta 2015

Saksan-matkan antia osa II


1.5.2015 Richard Straussin ooppera Die ägyptische Helena Oper Frankfurtissa.

Straussin oopperoista puuttui nähtyjen/kuultujen listaltani kolme ennen tätä iltaa. Die ägyptische Helena oli siis uusi tuttavuus, mutta nytkin se osui kohdalle ainoastaan konserttiversiona. Mutta eipä tuo suuremmin haitannut, sillä Straussin oopperoiden voima ja sulokkuus on nimen omaan musiikissa, enkä välttämättä kaivannut taas yhtä typerää saksalaisohjausta lisää. Talon orkesteri soitti upeasti Stefan Solteszin johdolla, ja hänen kokemuksensa Strauss-kapellimestarina kyllä kuului. Solistit suorittivat tasaisen varmasti, mutta erityisen valovoimaisia tähtiä ei joukosta erottunut. Helenan roolin lauloi Ricarda Merbeth ja Menelasin Andreas Schager. Kuorolla oli teoksessa hyvin pieni osuus, jonka perusteella on vaikea arvioida sen taitotasoa. Kokonaisuutena pidin kyllä esityksestä kovasti, vaikka R. Strauss ei koskaan ole "kolahtanut" minuun kunnolla.

2.5.2015 Giuseppe Verdin ooppera Luisa Miller Oper Stuttgartissa.

Verdin Luisa Miller pyörii jostain syystä ohjelmistoissa melko harvoin, enkä ymmärrä miksi. Kyseessä on hieno teos, jossa riittää upeita melodioita, aarioita ja kuoronumeroita niin kuin vain Verdi osaa! Ikituttua kaavaa noudattava rakkaustarina tehoaa jopa kaltaiseeni kyynikkoon. Stuttgartin produktio oli ohjattu ja lavastettu lähes minimalistisesti, mutta se toimi antaen tilaa musiikille ja solisteille. Ja hyvän kaartin olivatkin saaneet rekrytoitua: Adam Palka (kreivi), Ramona Zaharia (Federica), Evez Abdulla (Miller) ja pienemmissä osissa laulaneet solistit olivat kaikki aivan mainioita. Rodolfon roolin lauloi linjakkaalla mutta nasaalisointisella tenorillaan Dmytro Popov. Wurmina pahisteli Attila Jun ja Luisana säteili Savonlinnassakin vieraillut Adina Aaron. Venetsialaissyntyinen kapellimestari Marco Comin loihti orkesterista tavattoman hienon ja sävykkään esityksen.

3.5.2015 Carl Maria von Weberin ooppera Euryanthe Oper Frankfurtissa.

Euryanthea näkee ohjelmistoissa vielä harvemmin, ja saksankielisen maailman ulkopuolella ei juuri koskaan. Libretto onkin melko heikko, eikä musiikkikaan herätä ylenpalttista innostusta. Vaan ihan kelpo produktio oli Frankfurtissa saatu aikaan: näyttävä lavastus, toimiva ohjaus, pääsääntöisesti hyvin suoriutuneet solistit sekä mainio kuoro. Orkesteri soitti romanttisella otteella (taisi välillä mennä vähän paatoksen puolelle) Roland Kluttigin johdolla. Erika Sunnegårdh oli nimiroolissa hyvin eläytyvä ja kaunista laululinjaakin löytyi. Adolarin roolissa lauloi sairaustapauksen vuoksi Bernhard Berchtold, jonka ääni väsyi teoksen lopussa. Kuningas Louis VI:n osan lauloi vaikuttavasti basso Bálint Szabó.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti